GMINA STOSZOWICE
ATRAKCJE TURYSTYCZNE
POLECAMY
BIULETYN INFORMACYJNY
PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ
Kamery na żywo
Stacje pogodowe
Obrady Rady Gminy
Szczepienia przeciw COVID-19
Projekty finansowane z budżetu państwa
Projekty współfinasowane przez Lasy Państwowe
Projekty współfinansowane z budżetu województwa
Kolej zębata to stosunkowo rzadko spotykana odmiana kolei żelaznej. Dzięki zastosowaniu dodatkowej trzeciej zębatej szyny, możliwe jest pokonywanie stromych nachyleń w trudnych, górskich warunkach. Aby zapobiec odczepianiu się i zjeżdżaniu w dół wagonów, na stromych, górskich odcinkach, lokomotywa przyczepiana była od strony spadku - gdy pociąg jechał w górę lokomotywa pchała skład. rozwiązanie to jest fenomenem technicznym posiadającym niewiele odpowiedników w Europie.
Dawniej w Sudetach funkcjonowały dwie koleje zębate: Kolej Sowiogórska i Kolej Izerska, obie uruchomiono tego samego roku. "Izerska zębatka" (bez zębatej listwy) funkcjonuje do dziś.
Kolej Sowiogórska
Otwarcie odcinka zębatego, między Srebrną Górą, a Ścinawką Średnią odbyło się 5 sierpnia 1902 roku. Głównym celem wybudowania tej linii było połączenie zagłębia włókienniczego w okolicach Dzierżoniowa, Pieszyc i Bielawy z kopalniami węgla kamiennego w koło Nowej Rudy.
Na odcinku Srebrna Góra – Wolibórz ułożono między dwoma normalnymi szynami dodatkową zębatą szynę, składającą się z dwóch złożonych listw z zębami.
Nachylenie toru dochodziło do 64,5 ‰ i było największe w Sudetach. Dodatkowo na tym odcinku wybudowano dwa wiadukty: Srebrnogórski (27 m wysokości), oraz Żdanowski (24 m).
Most Srebrnogrski.
Zaistniała również potrzeba wydrążenia czterech głębokich wykopów (najgłębszy 28 m, na Przełęczy Srebrnej), przerzucenia stalowego mostu nad położoną na przełęczy stacją Srebrna Góra – Twierdza, oraz dokonania wielu innych, trudnych robót inżynieryjnych. Cała kolej liczyła 45,5 km, zaś odcinek zębatki 6,56 km.
Wąwóz.
Na stacji w Srebrnej Górze, gdzie mieściła się poczekalnia i bar, od pociągu odczepiano parowóz, zaś na jego koniec doczepiano lokomotywę zębatą. Na odcinku do stacji Srebrna Góra – Twierdza lokomotywa pchała wagony przed sobą. Było to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed ewentualnym rozerwaniem się i zjechaniem wagonów w dół, co mogłoby wiązać się z katastrofą, gdyż wagony Kolejki Sowiogórskiej nie były wyposażone w odpowiednie hamulce zębatkowe. W najwyższym punkcje trasy, na stacji Srebrna Góra – Twierdza, parowóz przejeżdżał na drugi koniec składu sprowadzając go w dół w kierunku Woliborza.
Przebieg Kolei Sowiogórskiej (kolor niebieski oznacza odcinek zębatki).
Sowiogórska kolejka zębata zamknięta została w 1931 roku ze względu na małą rentowność i brak środków na remont i konserwację mostów. Tory rozebrano w latach 1933-1934. W`1977 roku zamknięto cały odcinek do Dzierżoniowa, zaś w połowie lat dziewięćdziesiątych rozebrano zarastające torowiska. W połowie lat osiemdziesiątych ten sam los spotkał odcinek prowadzący do Ząbkowic Śląskich.
J. Bech
Klauzula informacyjna

Biuletyn Informacji Publicznej

SIP Stoszowice

Inkubator Przedsiębiorczoście Stoszowice

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

Lokalny Program Rewitalizacji

Przedsiębiorcy

Droga Gminna Srebrna Góra

Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych

Projekty Unijne

Projekty finansowane z budżetu państwa

Przebudowa drogi w Grodziszczu

Sesje Rady Gminy Online

Instrukcja ARGO

Zbiórka selektywna - podział

Projekty współfinansowane z budżetu województwa

Informacje dotyczące wywozu i selekcji nieczystości stałych

Usuwanie wyrobów zawierających azbest w Gminie Stoszowice

DFR

System informacji gminnej

Poprzednia wersja strony

ePUAP

Biuletyn Informacyjny
