Urząd Gminy Stoszowice | Tel.: 74 816 45 10 e-mail: gmina@stoszowice.pl
Uwaga:
Witamy na nowej stronie internetowej, wszelkie uwagi i błędy można zgłaszać na adres admin@stoszowice.pl || Pamiętaj o możliwości korzystania z MOBILNEGO SYSTEMU INFORMACJI
Dzisiaj jest: niedziela, 15 lipca 2018. Imieniny: Henryka, Wlodzimierza, Dawida

GMINA STOSZOWICE

ATRAKCJE TURYSTYCZNE

POLECAMY

BIULETYN INFORMACYJNY

PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ

Kolej Zębata

  Kolej zębata to stosunkowo rzadko spotykana odmiana kolei żelaznej. Dzięki zastosowaniu dodatkowej trzeciej zębatej szyny, możliwe jest pokonywanie stromych nachyleń w trudnych, górskich warunkach. Aby zapobiec odczepianiu się i zjeżdżaniu w dół wagonów, na stromych, górskich odcinkach, lokomotywa przyczepiana była od strony spadku - gdy pociąg jechał w górę lokomotywa pchała skład. rozwiązanie to jest fenomenem technicznym posiadającym niewiele odpowiedników w Europie.
   Dawniej w Sudetach funkcjonowały dwie koleje zębate: Kolej Sowiogórska i Kolej Izerska, obie uruchomiono tego samego roku. "Izerska zębatka" (bez zębatej listwy) funkcjonuje do dziś.

Kolej Sowiogórska
   Otwarcie odcinka zębatego, między Srebrną Górą, a Ścinawką Średnią odbyło się 5 sierpnia 1902 roku. Głównym celem wybudowania tej linii było połączenie zagłębia włókienniczego w okolicach Dzierżoniowa, Pieszyc i Bielawy z kopalniami węgla kamiennego w koło Nowej Rudy.


   Na odcinku Srebrna Góra – Wolibórz ułożono między dwoma normalnymi szynami dodatkową zębatą szynę, składającą się z dwóch złożonych listw z zębami.
Nachylenie toru dochodziło do 64,5 ‰ i było największe w Sudetach. Dodatkowo na tym odcinku wybudowano dwa wiadukty: Srebrnogórski (27 m wysokości), oraz Żdanowski (24 m).

Most Srebrnogrski.

   Zaistniała również potrzeba wydrążenia czterech głębokich wykopów (najgłębszy 28 m, na Przełęczy Srebrnej), przerzucenia stalowego mostu nad położoną na przełęczy stacją Srebrna Góra – Twierdza, oraz dokonania wielu innych, trudnych robót inżynieryjnych. Cała kolej liczyła 45,5 km, zaś odcinek zębatki 6,56 km.

Wąwóz. 


   Na stacji w Srebrnej Górze, gdzie mieściła się poczekalnia i bar, od pociągu odczepiano parowóz, zaś na jego koniec doczepiano lokomotywę zębatą. Na odcinku do stacji Srebrna Góra – Twierdza lokomotywa pchała wagony przed sobą. Było to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed ewentualnym rozerwaniem się i zjechaniem wagonów w dół, co mogłoby wiązać się z katastrofą, gdyż wagony Kolejki Sowiogórskiej nie były wyposażone w odpowiednie hamulce zębatkowe. W najwyższym punkcje trasy, na stacji Srebrna Góra – Twierdza, parowóz przejeżdżał na drugi koniec składu sprowadzając go w dół w kierunku Woliborza.

Przebieg Kolei Sowiogórskiej (kolor niebieski oznacza odcinek zębatki).


   Sowiogórska kolejka zębata zamknięta została w 1931 roku ze względu na małą rentowność i brak środków na remont i konserwację mostów. Tory rozebrano w latach 1933-1934. W`1977 roku zamknięto cały odcinek do Dzierżoniowa, zaś w połowie lat dziewięćdziesiątych rozebrano zarastające torowiska. W połowie lat osiemdziesiątych ten sam los spotkał odcinek prowadzący do Ząbkowic Śląskich.

J. Bech


Biuletyn Informacji Publicznej
bulletin
Klauzula informacyjna
bulletin
Dofinansowanie na wymianę starego pieca na nowy
bulletin
Lokalny Program Rewitalizacji
bulletin
Przedsiębiorcy
bulletin
Droga Gminna Srebrna Góra
bulletin
Prezentacja Projektów AGROREG SA
bulletin
Projekty Unijne
bulletin
Informacje dotyczące wywozu i selekcji nieczystości stałych
bulletin
Zbiórka selektywna - podział
bulletin
"Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (PBOŚ) II w Gminie Stoszowice"
bulletin
Instrukcja ARGO
bulletin
​GMINNY OŚRODEK KULTURY
bulletin
System informacji gminnej
bulletin
ePUAP
bulletin
Poprzednia wersja strony
bulletin
Aleja Czereśniowa - Zielona Akcja
bulletin
Usuwanie wyrobów zawierających azbest w Gminie Stoszowice 2017
bulletin
Biuletyn Informacyjny
Sowiogórskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze
Infanterie - Regiment von Alvensleben (No. 33) Srebrna Góra
Czytaj więcej
Do góry strony